Regulamin


1. WSTĘP

"Kaszub" jest tytułem turystycznej imprezy na orientację, podczas której zadaniem uczestników będzie potwierdzenie w określonym limicie czasu obecności przy punktach kontrolnych ustawionych w pewnych określonych miejscach w terenie na podstawie mapy otrzymanej od Organizatora.


2. POSTANOWIENIA OGÓLNE

  1. Niniejszy Regulamin obowiązuje uczestników wszystkich tras.
  2. Uczestnicy biorą udział w Imprezie w zespołach 1-2 osobowych na trasie TZ (Trasa Zaawansowana), 1-3 osób na TU ( Trasa Średniozaawansowana) oraz 1-5 osób na trasie TP (Trasa dla Początkujących).
  3. Start uczestników wszystkich tras odbywa się w sposób interwałowy (co kilka minut).
  4. Zespoły w momencie startu otrzymują jedną kartę startową oraz dla każdego uczestnika mapę topograficzną.
  5. Uczestnicy startujący indywidualnie lub w gronie kilku osób zobowiązani są do podania nazwy swojego zespołu.
  6. Organizator zastrzega sobie prawo do nanoszenia zmian na mapy dla trasy TZ i TU.


3. PUNKTY KONTROLNE

  1. Punktem kontrolnym (PK) nazywamy znak (lampion) wykonany w kształcie prostokąta o wymiarach 21 na 30 cm (A4) , podzielony po przekątnej na dwa trójkątne obszary, jeden w kolorze białym, drugi w kolorze czerwonym, oznaczony logiem lub napisem KASZUB.
  2. Każdy lampion powinien być oznaczony na białym polu dwuznakowym kodem.
  3. Dopuszcza się dodatkowy rodzaj punktów kontrolnych, w postaci stałych obiektów terenowych np. słupek leśny, terenowy słupek pomiarowy, tabliczka, budka dla ptaków itp.
  4. Każdy PK powinien być ustawiony w sposób widoczny, w miejscu charakterystycznym.
  5. Jeżeli odległość ustawienia PK od miejsca charakterystycznego zaznaczonego na mapie jest większa niż 2 mm w skali mapy (np. 20 metrów w skali 1:10000), to zespół nie ma obowiązku jego odszukania.
  6. Na trasie TP mogą wystąpić PS, ale nie więcej niż na sześciu PK.
  7. Na trasie TU występują PK z trasy TZ i TP.
  8. Prawidłowy lampion na linii obowiązkowego przebycia (LOP) nie może być oddalony od tej linii więcej niż o 5 m i musi być z niej dobrze widoczny.
  9. Poza punktami kontrolnymi (PK) organizator może dodatkowo ustawić punkty stowarzyszone (PS) i punkty mylne (PM).
  10. Punkt stowarzyszony (PS) z określonym punktem kontrolnym jest to punkt ustawiony w terenie, który spełnia co najmniej jeden z poniższych warunków, to jest:
    1. niewielką odległość od PK (nie mniejszą niż 2 mm w skali mapy),
    2. podobną formę terenu,
    3. specyfikę mapy.
  11. Punkt mylny (PM) nie jest punktem kontrolnym danej trasy lub punktem z nim stowarzyszonym i musi być oddalony od danego PK o co najmniej 5 mm w skali mapy.
  12. Punkty stowarzyszone i punkty mylne oznacza się w terenie w taki sam sposób jak punkty kontrolne.
  13. Punkt stowarzyszony do linii obowiązkowego przebycia (LOP) nie może być ustawiony w odległości mniejszej niż 5 m w terenie od linii zaznaczonej na mapie wzorcowej przez organizatora.
  14. Ze względu na specyfikę mapy i terenu imprezy organizator może ustalić maksymalną odległość punktu stowarzyszonego od punktu kontrolnego (MOS), powyżej której wszystkie punkty stanowią dla danego PK punkty mylne.
  15. W przypadku wprowadzenia MOS wszystkie punkty kontrolne spełniające warunki punktu 1, odległe od punktu właściwego o co najmniej 2 mm na mapie i znajdujące się w odległości nie większej niż MOS od punktu właściwego traktowane są jako PS.


4. ZASADY POTWIERDZANIA PUNKTÓW KONTROLNYCH NA KARCIE STARTOWEJ

  1. Potwierdzenie punktu kontrolnego następuje przez wpisanie w pierwszym wolnym polu karty startowej numeru PK (opisu PK) oraz kodu z lampionu ustawionego w tym miejscu.
  2. Potwierdzeń dokonuje się w kolejnych polach karty startowej bez pozostawiania pól wolnych.
  3. Zespół ma prawo do nieograniczonej liczby poprawień pierwotnie potwierdzonego PK, z tym, że:
    1. za dokonanie każdorazowego poprawienia PK otrzymuje się odpowiednią liczbę punktów karnych;
    2. po dokonaniu poprawień ocenie podlegają wyłącznie ostatnie potwierdzenia danego PK oraz liczba dokonanych poprawień.
  4. W przypadku stwierdzenia, że w miejscu zaznaczonym na mapie przez organizatora lub wynikającym z zadań lokalizacyjnych nie ma ustawionego punktu kontrolnego, dokonuje się zapisu BPK (brak punktu kontrolnego) z dodaniem numeru lub oznaczenia tego PK. Jeżeli uczestnik lub zespół skorzystał z możliwości potwierdzenia punktu kontrolnego zapisem BPK, a organizator (w wypadku spornym komisja odwoławcza) stwierdził właściwe ustawienie PK, to zapis taki traktowany jest jako potwierdzenie punktu mylnego (PM).
  5. W przypadku stwierdzenia przy punkcie kontrolnym braku przyrządu do potwierdzania PK całego zapisu dokonuje się własnym przyborem do pisania, umieszczając numer lub oznaczenie tego PK oraz kod z właściwego lampionu w odpowiednim polu karty startowej i dodając uwagę BK (brak kredki).
  6. Inne dokonanie zapisu w przypadku braku punktu kontrolnego lub braku przyrządu do potwierdzenia PK traktowane jest jak potwierdzenie punktu mylnego (PM),chyba że organizator powiadomił wcześniej uczestników o braku kredek/perforatora itp.wówczas kara ta nie obowiązuje.
  7. W jednym polu karty startowej może znajdować się tylko jedno potwierdzenie punktu kontrolnego.
  8. Organizator ma obowiązek podać liczbę PK do potwierdzenia na linii obowiązkowego przebycia (LOP), na obszarze i w zadaniu lokalizacyjnym posiadającym więcej niż jedno rozwiązanie. Kolejność potwierdzania punktów kontrolnych w ramach linii obowiązkowego przebycia, obszaru lub zadania lokalizacyjnego jest dowolna.
  9. Za potwierdzenie PK stojącego do 2 mm w skali mapy od miejsca zaznaczonego na mapie przez organizatora uczestnik nie może być karany.


5. PUNKTACJA

W turystycznych imprezach na orientację zwycięża uczestnik lub zespół, który za pokonanie trasy uzyskał najmniejszą liczbę punktów karnych.
Punkty karne uzyskuje się za:
  1. brak potwierdzenia punktu kontrolnego PK (BPK) naniesionego na mapę przez organizatora - 90 pkt.
  2. potwierdzenie punktu mylnego PM - 30 pkt.
  3. brak potwierdzenia punktu kontrolnego PK z linii obowiązkowego przebycia (LOP) - 60 pkt.
  4. zmianę kolejności (ZK) potwierdzeń PK (za każdą zmianę) - 30 pkt.
  5. pozostawienie na karcie startowej wolnego pola (WP) zamiast kolejnego potwierdzenia punktu kontrolnego - 30 pkt.
  6. potwierdzenie punktu stowarzyszonego (PS) do punktu kontrolnego (PK) - 25 pkt.
  7. potwierdzenie punktu stowarzyszonego (PS) z linii obowiązkowego przebycia (LOP) - 15 pkt.
  8. brak opisu lub zły opis punktu kontrolnego - 10 pkt.
  9. każdą zmianę potwierdzenia punktu kontrolnego PK lub punktu stowarzyszonego PS - 10 pkt.
  10. każdą pełną minutę limitu spóźnień - 1 pkt.
  11. każdą pełną minutę ponad limit spóźnień - 10 pkt.
  12. błędne wykonanie zadania lub jego niewykonanie - 10 pkt


6. CZAS PRZEBYCIA I DŁUGOŚĆ WSZYSTKICH TRAS

  1. W Imprezie szybkość przebycia trasy nie jest punktowana.
  2. Pomiaru czasu dokonuje się do pełnej minuty.
  3. Podstawowy limit czasu ustalany jest przez Organizatora z uwzględnieniem długości trasy oraz trudności PK zlokalizowanych w terenie.
  4. Każdemu zespołowi poza podstawowym limitem czasu przysługuje limit spóźnień.
  5. Limit spóźnień powinien być nie mniejszy niż ¼ czasu podstawowego.
  6. Po przekroczeniu limitu spóźnień, zespół może ukończyć trasę do czasu zamknięcia mety. Po tym czasie zespół nie będzie klasyfikowany.
  7. Długość trasy jest liczona w liniach prostych między PK, z uwzględnieniem trudnych bądź niemożliwych do przebycia obiektów.
  8. Szczegółowe dane dotyczące długości i limitów czasu będą podane w Komunikacie Startowym oraz na mapach.
  9. Uczestnicy mogą dowolnie skracać trasę idąc na przełaj o ile nie naruszają przy tym obowiązujących przepisów, w tym zwłaszcza ochrony przyrody.
  10. Uczestnicy powyżej pięćdziesiątego roku życia mają limit czasu wydłużony o 10% w stosunku do bazowego,aby jednak z niego korzystać trzeba powiadomić o tym fakcie organizatora przed wyjściem w trasę.


8. KATEGORIE STARTOWE

  • Trasa TP - trasa łatwa, możliwość wystąpienia kilku punktów stowarzyszonych i jednego lub dwóch zadań.
  • Trasa TU - trasa dla tych osób, które lubią trasy trudniejsze, ale przy tym mają dostateczną ilość czasu, by na dany PK nawigować z dwóch stron nie stresując się tym,że "czas ucieka". PK z trasy TU i TZ. Możliwe zadania i LOP.
  • Trasa TZ - trasa dla osób z doświadczeniem w marszach na orientację, duża ilość PS, duże przewyższenia terenu, możliwość wystąpienia terenów podmokłych i dojścia na azymut. Możliwe zadania i LOP.


9. WARUNKI UKOŃCZENIA IMPREZY

  1. Zespół, aby mógł być sklasyfikowany, musi:
    1. potwierdzić co najmniej jeden punkt kontrolny (PK) lub punkt stowarzyszony (PS),
    2. w komplecie przybyć na metę przed jej zamknięciem,
    3. oddać kartę startową w stanie umożliwiającym organizatorowi identyfikację potwierdzeń.
  2. Zespół może być niesklasyfikowany na danym etapie za:
    1. podrabianie potwierdzeń na karcie startowej,
    2. używanie niedozwolonego środka transportu,
    3. korzystanie z pomocy osób trzecich przy pokonywaniu trasy.
  3. Zespół może być zdyskwalifikowany na imprezie za:
    1. dokonywanie samowolnych zmian w ustawieniu punktów kontrolnych,
    2. niszczenie punktów kontrolnych lub przyrządów do ich potwierdzania,
    3. nieuzasadnione używanie urządzeń elektronicznych do porozumiewania się na odległość lub określania położenia w terenie,
    4. używanie map niedostarczonych i niedopuszczonych przez organizatora,
    5. rozdzielanie się zespołu na trasie.


10. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Zespół ma prawo odwołania się od wyniku w przeciągu siedmiu dni od wyników wstępnych.
  2. Wszystkich uczestników, którzy przerywają uczestnictwo w imprezie przed dotarciem do mety obowiązuje poinformowanie o tym fakcie Organizatora najpóźniej do godziny planowanego zakończenia imprezy. Numer telefonu do Organizatora jest podany na mapie.
  3. Udział w Imprezie jest dobrowolny. W Imprezie uczestnicy startują na własną odpowiedzialność, niezależnie od warunków pogodowych zastanych na trasach Imprezy i w razie wypadku nie będą dochodzić odszkodowania od Organizatora.
  4. Uczestnicy imprezy ubezpieczają się we własnym zakresie.
  5. Osoby nieletnie startujące bez opiekuna prawnego muszą przed startem okazać zgodę na udział w marszu podpisaną przez opiekuna prawnego.
  6. Za szkody wyrządzone przez uczestników zarówno wobec uczestników imprezy, jak i osób trzecich Organizator nie odpowiada.
  7. Obowiązuje zakaz poruszania się po terenach zaznaczonych na mapie jako objęte zakazem wstępu. Nie wolno również poruszać się po terenach oznaczonych w terenie stosownymi tablicami zakazu wstępu lub po terenach ogrodzonych.
  8. Organizator zastrzega sobie prawo do ostatecznej interpretacji regulaminu oraz, w przypadku dużej liczby uczestników, również modyfikacji regulaminu oraz niniejszych postanowień.
  9. Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE uczestnik marszu w momencie zgłoszenia wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych: imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail i wizerunek, oraz poprzez podpisanie oświadczenia w przypadku nieletnich przez opiekuna prawnego o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych – wzór w załączniku. Administratorami danych są organizatorzy imprezy.
  10. Nieznajomość regulaminu nie zwalnia z obowiązku jego przestrzegania.


11. ZAŁĄCZNIKI