1. WSTĘP
"Kaszub" jest tytułem turystycznej imprezy na orientację, podczas której zadaniem uczestników będzie potwierdzenie w określonym limicie czasu obecności przy punktach kontrolnych ustawionych w pewnych określonych miejscach w terenie na podstawie mapy otrzymanej od Organizatora.
2. POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Niniejszy Regulamin obowiązuje uczestników wszystkich tras.
- Uczestnicy biorą udział w Imprezie w zespołach 1-2 osobowych na trasie TZ (Trasa Zaawansowana), 1-3 osób na TU ( Trasa Średniozaawansowana) oraz 1-5 osób na trasie TP (Trasa dla Początkujących).
- Start uczestników wszystkich tras odbywa się w sposób interwałowy (co kilka minut).
- Zespoły w momencie startu otrzymują jedną kartę startową oraz dla każdego uczestnika mapę topograficzną.
- Uczestnicy startujący indywidualnie lub w gronie kilku osób zobowiązani są do podania nazwy swojego zespołu.
- Organizator zastrzega sobie prawo do nanoszenia zmian na mapy dla trasy TZ i TU.
3. PUNKTY KONTROLNE
- Punktem kontrolnym (PK) nazywamy znak (lampion) wykonany w kształcie prostokąta o wymiarach 21 na 30 cm (A4) , podzielony po przekątnej na dwa trójkątne obszary, jeden w kolorze białym, drugi w kolorze czerwonym, oznaczony logiem lub napisem KASZUB.
- Każdy lampion powinien być oznaczony na białym polu dwuznakowym kodem.
- Dopuszcza się dodatkowy rodzaj punktów kontrolnych, w postaci stałych obiektów terenowych np. słupek leśny, terenowy słupek pomiarowy, tabliczka, budka dla ptaków itp.
- Każdy PK powinien być ustawiony w sposób widoczny, w miejscu charakterystycznym.
- Jeżeli odległość ustawienia PK od miejsca charakterystycznego zaznaczonego na mapie jest większa niż 2 mm w skali mapy (np. 20 metrów w skali 1:10000), to zespół nie ma obowiązku jego odszukania.
- Na trasie TP mogą wystąpić PS, ale nie więcej niż na sześciu PK.
- Na trasie TU występują PK z trasy TZ i TP.
- Prawidłowy lampion na linii obowiązkowego przebycia (LOP) nie może być oddalony od tej linii więcej niż o 5 m i musi być z niej dobrze widoczny.
- Poza punktami kontrolnymi (PK) organizator może dodatkowo ustawić punkty stowarzyszone (PS) i punkty mylne (PM).
- Punkt stowarzyszony (PS) z określonym punktem kontrolnym jest to punkt ustawiony w terenie, który spełnia co najmniej jeden z poniższych warunków, to jest:
- niewielką odległość od PK (nie mniejszą niż 2 mm w skali mapy),
- podobną formę terenu,
- specyfikę mapy.
- Punkt mylny (PM) nie jest punktem kontrolnym danej trasy lub punktem z nim stowarzyszonym i musi być oddalony od danego PK o co najmniej 5 mm w skali mapy.
- Punkty stowarzyszone i punkty mylne oznacza się w terenie w taki sam sposób jak punkty kontrolne.
- Punkt stowarzyszony do linii obowiązkowego przebycia (LOP) nie może być ustawiony w odległości mniejszej niż 5 m w terenie od linii zaznaczonej na mapie wzorcowej przez organizatora.
- Ze względu na specyfikę mapy i terenu imprezy organizator może ustalić maksymalną odległość punktu stowarzyszonego od punktu kontrolnego (MOS), powyżej której wszystkie punkty stanowią dla danego PK punkty mylne.
- W przypadku wprowadzenia MOS wszystkie punkty kontrolne spełniające warunki punktu 1, odległe od punktu właściwego o co najmniej 2 mm na mapie i znajdujące się w odległości nie większej niż MOS od punktu właściwego traktowane są jako PS.
4. ZASADY POTWIERDZANIA PUNKTÓW KONTROLNYCH NA KARCIE STARTOWEJ
- Potwierdzenie punktu kontrolnego następuje przez wpisanie w pierwszym wolnym polu karty startowej numeru PK (opisu PK) oraz kodu z lampionu ustawionego w tym miejscu.
- Potwierdzeń dokonuje się w kolejnych polach karty startowej bez pozostawiania pól wolnych.
- Zespół ma prawo do nieograniczonej liczby poprawień pierwotnie potwierdzonego PK, z tym, że:
- za dokonanie każdorazowego poprawienia PK otrzymuje się odpowiednią liczbę punktów karnych;
- po dokonaniu poprawień ocenie podlegają wyłącznie ostatnie potwierdzenia danego PK oraz liczba dokonanych poprawień.
- W przypadku stwierdzenia, że w miejscu zaznaczonym na mapie przez organizatora lub wynikającym z zadań lokalizacyjnych nie ma ustawionego punktu kontrolnego, dokonuje się zapisu BPK (brak punktu kontrolnego) z dodaniem numeru lub oznaczenia tego PK. Jeżeli uczestnik lub zespół skorzystał z możliwości potwierdzenia punktu kontrolnego zapisem BPK, a organizator (w wypadku spornym komisja odwoławcza) stwierdził właściwe ustawienie PK, to zapis taki traktowany jest jako potwierdzenie punktu mylnego (PM).
- W przypadku stwierdzenia przy punkcie kontrolnym braku przyrządu do potwierdzania PK całego zapisu dokonuje się własnym przyborem do pisania, umieszczając numer lub oznaczenie tego PK oraz kod z właściwego lampionu w odpowiednim polu karty startowej i dodając uwagę BK (brak kredki).
- Inne dokonanie zapisu w przypadku braku punktu kontrolnego lub braku przyrządu do potwierdzenia PK traktowane jest jak potwierdzenie punktu mylnego (PM),chyba że organizator powiadomił wcześniej uczestników o braku kredek/perforatora itp.wówczas kara ta nie obowiązuje.
- W jednym polu karty startowej może znajdować się tylko jedno potwierdzenie punktu kontrolnego.
- Organizator ma obowiązek podać liczbę PK do potwierdzenia na linii obowiązkowego przebycia (LOP), na obszarze i w zadaniu lokalizacyjnym posiadającym więcej niż jedno rozwiązanie. Kolejność potwierdzania punktów kontrolnych w ramach linii obowiązkowego przebycia, obszaru lub zadania lokalizacyjnego jest dowolna.
- Za potwierdzenie PK stojącego do 2 mm w skali mapy od miejsca zaznaczonego na mapie przez organizatora uczestnik nie może być karany.
5. PUNKTACJA
W turystycznych imprezach na orientację zwycięża uczestnik lub zespół, który za pokonanie trasy uzyskał najmniejszą liczbę punktów karnych.
Punkty karne uzyskuje się za:
- brak potwierdzenia punktu kontrolnego PK (BPK) naniesionego na mapę przez organizatora - 90 pkt.
- potwierdzenie punktu mylnego PM - 30 pkt.
- brak potwierdzenia punktu kontrolnego PK z linii obowiązkowego przebycia (LOP) - 60 pkt.
- zmianę kolejności (ZK) potwierdzeń PK (za każdą zmianę) - 30 pkt.
- pozostawienie na karcie startowej wolnego pola (WP) zamiast kolejnego potwierdzenia punktu kontrolnego - 30 pkt.
- potwierdzenie punktu stowarzyszonego (PS) do punktu kontrolnego (PK) - 25 pkt.
- potwierdzenie punktu stowarzyszonego (PS) z linii obowiązkowego przebycia (LOP) - 15 pkt.
- brak opisu lub zły opis punktu kontrolnego - 10 pkt.
- każdą zmianę potwierdzenia punktu kontrolnego PK lub punktu stowarzyszonego PS - 10 pkt.
- każdą pełną minutę limitu spóźnień - 1 pkt.
- każdą pełną minutę ponad limit spóźnień - 10 pkt.
- błędne wykonanie zadania lub jego niewykonanie - 10 pkt
6. CZAS PRZEBYCIA I DŁUGOŚĆ WSZYSTKICH TRAS
- W Imprezie szybkość przebycia trasy nie jest punktowana.
- Pomiaru czasu dokonuje się do pełnej minuty.
- Podstawowy limit czasu ustalany jest przez Organizatora z uwzględnieniem długości trasy oraz trudności PK zlokalizowanych w terenie.
- Każdemu zespołowi poza podstawowym limitem czasu przysługuje limit spóźnień.
- Limit spóźnień powinien być nie mniejszy niż ¼ czasu podstawowego.
- Po przekroczeniu limitu spóźnień, zespół może ukończyć trasę do czasu zamknięcia mety. Po tym czasie zespół nie będzie klasyfikowany.
- Długość trasy jest liczona w liniach prostych między PK, z uwzględnieniem trudnych bądź niemożliwych do przebycia obiektów.
- Szczegółowe dane dotyczące długości i limitów czasu będą podane w Komunikacie Startowym oraz na mapach.
- Uczestnicy mogą dowolnie skracać trasę idąc na przełaj o ile nie naruszają przy tym obowiązujących przepisów, w tym zwłaszcza ochrony przyrody.
- Uczestnicy powyżej pięćdziesiątego roku życia mają limit czasu wydłużony o 10% w stosunku do bazowego,aby jednak z niego korzystać trzeba powiadomić o tym fakcie organizatora przed wyjściem w trasę.
8. KATEGORIE STARTOWE
- Trasa TP - trasa łatwa, możliwość wystąpienia kilku punktów stowarzyszonych i jednego lub dwóch zadań.
- Trasa TU - trasa dla tych osób, które lubią trasy trudniejsze, ale przy tym mają dostateczną ilość czasu, by na dany PK nawigować z dwóch stron nie stresując się tym,że "czas ucieka". PK z trasy TU i TZ. Możliwe zadania i LOP.
- Trasa TZ - trasa dla osób z doświadczeniem w marszach na orientację, duża ilość PS, duże przewyższenia terenu, możliwość wystąpienia terenów podmokłych i dojścia na azymut. Możliwe zadania i LOP.
9. WARUNKI UKOŃCZENIA IMPREZY
- Zespół, aby mógł być sklasyfikowany, musi:
- potwierdzić co najmniej jeden punkt kontrolny (PK) lub punkt stowarzyszony (PS),
- w komplecie przybyć na metę przed jej zamknięciem,
- oddać kartę startową w stanie umożliwiającym organizatorowi identyfikację potwierdzeń.
- Zespół może być niesklasyfikowany na danym etapie za:
- podrabianie potwierdzeń na karcie startowej,
- używanie niedozwolonego środka transportu,
- korzystanie z pomocy osób trzecich przy pokonywaniu trasy.
- Zespół może być zdyskwalifikowany na imprezie za:
- dokonywanie samowolnych zmian w ustawieniu punktów kontrolnych,
- niszczenie punktów kontrolnych lub przyrządów do ich potwierdzania,
- nieuzasadnione używanie urządzeń elektronicznych do porozumiewania się na odległość lub określania położenia w terenie,
- używanie map niedostarczonych i niedopuszczonych przez organizatora,
- rozdzielanie się zespołu na trasie.
10. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Zespół ma prawo odwołania się od wyniku w przeciągu siedmiu dni od wyników wstępnych.
- Wszystkich uczestników, którzy przerywają uczestnictwo w imprezie przed dotarciem do mety obowiązuje poinformowanie o tym fakcie Organizatora najpóźniej do godziny planowanego zakończenia imprezy. Numer telefonu do Organizatora jest podany na mapie.
- Udział w Imprezie jest dobrowolny. W Imprezie uczestnicy startują na własną odpowiedzialność, niezależnie od warunków pogodowych zastanych na trasach Imprezy i w razie wypadku nie będą dochodzić odszkodowania od Organizatora.
- Uczestnicy imprezy ubezpieczają się we własnym zakresie.
- Osoby nieletnie startujące bez opiekuna prawnego muszą przed startem okazać zgodę na udział w marszu podpisaną przez opiekuna prawnego.
- Za szkody wyrządzone przez uczestników zarówno wobec uczestników imprezy, jak i osób trzecich Organizator nie odpowiada.
- Obowiązuje zakaz poruszania się po terenach zaznaczonych na mapie jako objęte zakazem wstępu. Nie wolno również poruszać się po terenach oznaczonych w terenie stosownymi tablicami zakazu wstępu lub po terenach ogrodzonych.
- Organizator zastrzega sobie prawo do ostatecznej interpretacji regulaminu oraz, w przypadku dużej liczby uczestników, również modyfikacji regulaminu oraz niniejszych postanowień.
- Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE uczestnik marszu w momencie zgłoszenia wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych: imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail i wizerunek, oraz poprzez podpisanie oświadczenia w przypadku nieletnich przez opiekuna prawnego o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych – wzór w załączniku. Administratorami danych są organizatorzy imprezy.
- Nieznajomość regulaminu nie zwalnia z obowiązku jego przestrzegania.